Facebook: Pozor na čo klikáte..

Autor: Lubo Kužela | 9.3.2011 o 8:05 | (upravené 9.3.2011 o 9:07) Karma článku: 11,62 | Prečítané:  4465x

Pôvodne mal byť názov: Nové „Páči sa mi" sa mi nepáči.. Z počiatočného zhrozenia zo zmeny funkcie jedného tlačidla, vzniklo širšie zamyslenie sa nad smerovaním sociálnej siete.

Facebookovské tlačidlo LIKE, alebo "Páči sa mi to" na internetových stránkach zmenilo svoju funkciu. Bohužiaľ k horšiemu. Používateľ by mal teraz lepšie rozmýšlať na čo klikne, ak nechce presýtiť svojich "priateľov" odkazmi, prípadne o nich prísť. Alebo ak nechce dostávať desiatky reklám do svojej poštovej schránky.

1.PNG

Odkaz po kliknutí na "Páči sa mi to" na internetovej stránke

Príbeh jedného tlačidla..

Kedysi existovali dve tlačidlá: "Páči sa mi" (Like) a Zdieľať (Share). Podobne ako je to pri tomto odkaze. Hovorím však o tlačidlách na rôznych stránkach, nie pri odkazoch (napriklad aj na Sme.sk).

Tlačidlom Like sa na vašej nástenke a vašim priateľom zobrazil text v štýle: "Používatelovi Lubo sa páči článok XXX na sme.sk". Tlačidlom Share ste mohli zdielať odkaz na článok, ktorý obsahoval krátky popis a fotku, ktorú ste si mohli zmeniť (ako na obrázku vyššie ).

Dnes je tlačidlo Share minulosťou, a tlačidlom Like zdieľate všetko, bez toho, aby sa vás na to FB pýtal, prípadne vás upozornil. Navyše si napríklad ani nemôžete zvoliť obrázok, a tak sa vám môže stať, že pri článku o ekonomike budete mať silikónové prsia nejakej celebrity. Ja som si to istý čas ani neuvedomil. Je to ale totálna blbosť. Príklad:

Keď piati „priatelia" kliknú, že sa im páči najčítanejší článok na titulke Sme.sk, zobrazí sa mi odkaz na tento článok 5 krát. Keďže je na Sme.sk najčítanejší, je veľká pravdepodobnosť, že ho neprehliadnem ani bez odkazov. Týmto krokom sa z FB pre mňa stáva ešte väčšia húšť nepodstatných informácií (napriek tomu, že používam rôzne druhy filtov).

Tiež je na zváženie pre adminov SME, či je potrebne naďalej dávať tlačidlá Like pod najčítanejšie články na Sme.sk.

Na čo?

Facebook tým sleduje podľa mňa jediný cieľ: zlepšenie možností marketingu na Facebooku. Je im jedno, že užívateľ by uvítal v novinkách to, čo ho najviac zaujíma. Bez toho aby to musel prefiltrovať. Používateľ v tomto prípade nie je podstatný, lebo NIE JE ZÁKAZNÍK. To z čoho žije Facebook, sú reklamy. Čím lepší marketingový nástroj FB bude, tým väčšie zisky prinesie (čo je podľa mňa lepšia cesta, z pohľadu biznisu, v porovnaní s produktmi Google ako Youtube. Ale z pohľadu užívateľa mi je bližší určite Youtube, ktorý ma nezaťažuje tým, čo nechcem vidieť.) Aj keď je pravda, že bez používateľov žiadny biznis nebude, čo ale FB zatiaľ nehrozí.

Keď už som pri službe Youtube: Tá sa paradoxne tiež dosť zneužíva na stránkach Facebooku. Nie priamo, ale na reklamné účely. A je to také jednoduché, že to o chvíľu začne robiť každý.

Stalo sa mi to aj dnes. Kamarát zdielal nejaké vtipné video. Klikol som na toto video, a otvorila sa mi FB stránka, kde sa dalo toto video prehrať. Samozrejme s nejakou reklamou. Keď som video prehral, automaticky som tým „zdielal" rovnaký odkaz, aký som videl od „priateľa". A takto sa kruh opakuje, a za deň reklamu „vidí" 36000 ľudí. Pritom je na tej stránke video z Youtube, ktoré si môžete pozrieť bez klikania na „lajky", alebo zobrazovania reklamných stránok.

Okrem toho možno slúžia tieto stránky na to, aby zbierali vaše údaje (ktoré kliknutím na Like dobrovolne sprístupňujete). Potom sa ľudia čudujú, kde sa berú tie spamy v ich schránkach, a odkial tie spoločnosti vedia ich adresy. Vrchlom je podľa mňa oblbovanie detí takýmito linkami:

3.PNG

Kto by navyše prehliadol odhalený výstrih?:)


Ako s tým bojovať? Najjednoduchšie je „neklikať". Ale tým sa vlastne stráca zmysel činnosti na FB. Druhá možnosť je (keď už klikneme) kontrolovať si čo zverejňujeme na svojej nástenke (a tým aj čo zdieľame). A to čo naozaj nie je novinka, o ktorej by mali všetci vedieť, radšej vymazať. Mimochodom, najnovšie môžete s príspevkom rovno zrušiť aj like:

4.PNG

 

Takže rada..

Ak dá niekto odkaz na video „Najkrajší gól na MS2011", a po kliknutí na odkaz sa vám zobrazí stránka s tým, že video sa zobrazí až po tom, ako „potvrdíte že sa vám stránka páči", radšej si video s názvom „Najkrajší gól na MS2011" vyhľadajte na Youtube. Iba ak by ste chceli dostávať denno-denne správy s ponukou viagry, zábavných telefónov a neviem čoho ešte (neviem to preto, lebo ich nedostávam, len občas). Ďaľšou možnosťou je "zrušiť like" po skončení videa.

Tiež zvážte, či musíte byť nevyhnutne fanúšikom, alebo členom skupiny: "Nechce sa mi ráno vstávať" a podobne. Cieľom môže byť zbieranie vašich údajov (mail, vek, pohlavie), prípadne predaj týchto stránok a skupín (áno, už existuje trh s podobnými vecami, pretože tieto informácie sú dosť cenné, hlavne pre predajcov)

A na záver..

Nezabudnite kliknúť na "Odporučiť" na konci toho blogu (to isté ako Páči sa mi to, len s iným textom). V tomto prípade bez obáv, lebo nejde o reklamu (maximálne moju osobnú), ale o odporučenie priateľom, aby neklikali hlava-nehlava na všetko..

Upozorňujem vás však, že po kliknutí zverejníte odkaz na tento článok :)

facebooklike.JPG

Možete prípadne podporiť aj na Vybrali.sme

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?